15 March 2007

Lettera da Lhasa numero 50. Il commercio d’armi Russia-Cina

Lettera da Lhasa numero 50. Il commercio d’armi Russia-Cina
by Roberto Scaruffi

Weitz, R., The Sino-Russian Arms Dilemma, China Brief, Jamestown Foundation, 6 (22), 8 November 2006,
Richard Weitz
http://jamestown.org/print_friendly.php?volume_id=415&issue_id=3918&article_id=2371631


L’autore inizia con la rappresentazione dello stato degli scambi nel settore, tra Russie e Cina:

For over a decade, Russian military exports to China have constituted the most important dimension of the two countries’ security relationship. Since the two governments signed an agreement on military-technical cooperation in December 1992, China has purchased more weapons platforms and hardware-related items from Russia than from all other countries combined. During the 1990s, the value of these deliveries ranged up to US$1 billion annually. In recent years, this figure has approached $2 billion per year. Through these dealings, the various branches of the People’s Liberation Army (PLA) have acquired Su-27 and Su-30 advanced fighter aircraft, Mi-17 transport helicopters, Il-72 transport aircraft, A-50 warning and control aircraft, SA-10 and SA-15 air defense missiles, T-72 main battle tanks, Kilo-class diesel submarines, and two Sovremenny-class destroyers [1]. Furthermore, in early November, Beijing and Moscow appeared to be finalizing a deal in which China would purchase the Su-33, an advanced carrier-based variant of the Su-27 (Sankei Shimbun, November 6).”

Tuttavia, con le crescenti possibilità dell’industria militare cinese, o tali livelli di scambio dati sono destinati a declinare, oppure la Russia si vedrà obbligata ad offrire alla Cina armamenti ancora più avanzati. Ecco il dilemma rappresentato nel titolo dell’articolo. Infatti, ciò si scontrerebbe con considerazioni strategiche. Fino ad ora, nonostante le forniture russe, non si sono alterate le relazioni tecnologico-militari tra le FFAA cinesi e le tecnologicamente più avanzate FFAA giapponesi e taiwensi. Se, invece, la Russia dovesse fornire armamenti fino ad oggi non offerti, queste relazioni si alterebbero.

Ciò non è detto sarebbe nell’interesse russo. Secondo l’autore: “A Russian decision to sell its most advanced weapons to China could trigger a sharp U.S. reaction. In its February 2006 Quadrennial Defense Review Report, the U.S. Department of Defense stated: “Internationally, the United States welcomes Russia as a constructive partner, but views with increasing concern its sales of destructive weapons technologies abroad” [6]. U.S. officials allege that Russia’s restrictions on arms sales are much weaker than those of Western countries, especially regarding authoritarian governments accused of massive human rights violations. U.S. officials worry that Russia’s arms sales to China are accelerating the PLA’s modernization and altering the military balance in the Taiwan Strait in Beijing’s favor. This shift could harden Beijing’s stance towards Taiwanese autonomy, facilitate another Chinese decision to threaten military force against Taipei and heighten the risk of another Sino-U.S. military confrontation over Taiwan. For this reason, the Bush administration has also made strenuous efforts to prevent the European Union from lifting its embargo on arms sales to China.”

Il gioco si fa ancora più complesso perché la Cina sta diventanto concorrente russo nel settore rispetto a Stati del cosiddetto Terzo Mondo. Inoltre, ancora più importante, non è detto che la Russia voglia trovarsi una Cina che eventualmente raggiunga il suo stesso livello di potenza militare, oltre che nell’industria militare. Interessi commerciali immediati ed interessi globali futuri costringeranno a scelte nette.

Nessuno lo suggerisce pubblicamente, a quel che ne so, ma la soluzione più semplice, e meno complicata di quanto si pensi, potrebbe essere un’operazione USA-UE-Russia per la liquidazione della RPC, spazio ultra-xenofobo maniacal-ossesso seppur, fino ad oggi, congenitamente timoroso di porsi come dominatore globale. Qualche decina di Stati, più o meno quante sono oggi le Province della RPC, potrebbero essere ottimi per gli affari, più prosperi (per i proprio cittadini o sudditi) della presente RPC e porre molti meno problemi strategico-militari militari in un’area già complicata e ricca di tensioni anche a breve termine.


Weitz, R., The Sino-Russian Arms Dilemma, China Brief, Jamestown Foundation, 6 (22), 8 November 2006,
Richard Weitz
http://jamestown.org/print_friendly.php?volume_id=415&issue_id=3918&article_id=2371631